Десять правил, яких має дотримуватися педагог під час спілкування з батьками
Правило 1. Створити атмосферу симпатії, взаємної довіри – правильно обрати місце й час для спілкування, уникати менторського тону, панібратського ставлення, моралізаторства
Правило 2. Демонструвати зацікавленість – вираз обличчя, поза, інтонація, дистанція
Правило 3. Поводитися природно – триматися вільно, не допускати тривалих пауз
Правило 4. Бути переконливим – володіти інформацією, що обговорюється, у повному обсязі
Правило 5. Не перебивати співрозмовника
Правило 6. Спілкуватися з позиції рівності й партнерства, адже вихователь і батьки – рівноправні учасники освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі
Правило 7. Проявляти повагу та щирість до співрозмовника – звертатися на Ви, на ім’я та по батькові
Правило 8. Виявляти педагогічний такт
Правило 9. Ураховувати вікові та індивідуальні особливості співрозмовника, а також право кожної сім’ї на автономію – сім’я є закритим соціальним інститутом
Правило 10. Сприймати співрозмовника безумовно та цілісно, не навішувати ярликів, адже кожна людина – це індивідуальність, яка заслуговує на повагу і сприймання у власній неповторності
ЯК ВИХОВАТИ ДИТИНУ ФІЗИЧНО ЗДОРОВОЮ
В.О.Сухомлинський звертався до батьків: «Якою б відповідальною, складною та творчою не була ваша робота на виробництві, пам’ятайте: вдома на вас чекає ще більш відповідальна, ще більш тонка робота – виховання людини. Будь-де вас можуть замінити іншим працівником: від сторожа до міністра. А справжнього батька не замінить ніхто…»
Як допомогти дитині добре поводитися?
· Подавайте дітям приклад гарної поведінки
· Змінюйте оточення, а не дитину
· Висловлюйте свої бажання позитивно
· Висувайте реальні вимоги
· Не надавайте надто великого значення заохоченням і покаранням
· Обирайте виховання без побиття та крику
· Допомагайте дітям поводитися краще, даючи їм право вибору
· Проявляйте свою любов
· Прислуховуйтеся до слів вашої дитини
· Визначте певні обмеження для дітей
· Використовуйте сміх для того, щоб нейтралізувати напружену ситуацію
· Намагайтеся побачити світ очима вашої дитини і зрозуміти її почуття
· Хваліть і заохочуйте дитину
· Поважайте свою дитину так, як поважали б дорослого
· Будьте послідовними в дотриманні правил, установлених у вашій сім’ї
· І пам’ятайте: діти мають право на позитивне ставлення до себе
Пам'ятка для батьків
1. Ваша дитина ні в чому не завинила перед вами – ані в тому, що створила вам додаткові труднощі, ані в тому, що не надала вам бажаного щастя, ані в тому, що не виправдала ваших сподівань. Ви не маєте жодного права вимагати того, щоб вона розв’язала ці проблеми.
2. Ваша дитина – не ваша власність, а самостійна людина. Вирішувати до кінця її долю, а тим більше ламати її на свій розсуд ви не маєте жодного права. Ви можете лише допомогти дитині обрати життєвий шлях, вивчити її здібності та інтереси, створивши умови для їх реалізації.
3. Ваша дитина не завжди буде милою і слухняною. Її упертість і капризи так само неминучі, як і сам факт її присутності.
4. У багатьох капризах і витівках малечі винні ви самі, тому що вчасно не зрозуміли її, не бажаючи сприймати дитину такою, як вона є.
5. Ви повинні завжди вірити в краще і бачити все найкраще, що є у вашій дитині. Будьте певними в тому, що рано чи пізно це найкраще обов’язково виявиться.
Настанови батькам щодо використання покарань «Караючи, подумай: навіщо?»
1. Покарання не повинно зашкодити здоров’ю – ані фізичному, ані психічному.
2. Якщо є сумніви щодо того, карати чи не карати – не карайте. Жодних покарань з метою «профілактики»!
3. За один раз – одне покарання. Не позбавляйте дитину заслуженої похвали або нагороди.
4. Не використовуйте покарань за провини, термін яких уже минув. Краще не карати, ніж карати пізніше.
5. Покарали – пробачте!
6. Дитина не повинна боятися покарань.
ОПИТУВАЛЬНИК ІЗ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДИТИНИ В СІМ’Ї
1 |
Дитина регулярно займається фізкультурою (вправи, гімнастика) |
|
1 |
Моя дитина займається фізкультурою рідко і без задоволення |
|
2 |
У вихідні дні ви з дитиною буваєте на природі (у лісі, на ставку, біля річки) |
|
2 |
Для спільних прогулянок бракує часу |
|
3 |
Дитина їсть у помірних кількостях, із задоволенням, і все, що запропонують |
|
3 |
Дитина має проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково) |
|
4 |
Дитина засинає вчасно, просинається легко |
|
4 |
Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами |
|
5 |
Дитина отримує задоволення від комфорту й затишку в домі |
|
5 |
Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя |
|
6 |
Дитині подобається носити гарний одяг |
|
6 |
Дитині байдуже, як і в що вона одягнута |
|
7 |
Дитина сама просить змінити брудний одяг |
|
7 |
Може одягнути брудний одяг, не виявляє ініціативи в тому, щоб змінити одяг |
|
КОМПЛЕКСИ ДИХАЛЬНОЇ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ, ЯКІ ЧАСТО ХВОРІЮТЬ
КОМПЛЕКС І.
1. «Каша кипить».
В.П. - Сидячи на лавці (стільці)
підняти руки вгору (вдих), повільно опустити руки вниз (видих) з вимовою звуку «ш-ш-ш» до повного видиху. Виконати 5 -6 разів. Руки опускати прямі.
2. «Комарик».
В.П. - Сидячи верхи на лавці, руки покласти на
талію. Зробити вдих, потім повернути тулуб вправо (видих), на видиху вимовити звук «з-з-з» (наслідування звуку комара) до повного видиху, після цього повернутися в в.п.
(Вдих) і той же рух повторити в ліву сторону. Повторити рух в кожну сторону 4 - 5 разів.
3. «Труба».
В.П. - Сидячи на лавці, кисті рук скласти в трубочку, піднести до рота, зітхнути і повільно подовжено видихнути з гучним наслідуванням звуку труби «п-ф-ф-у» (до кінця видиху). Повторити 4 - 5
разів.
4. «Катання м'яча».
В.П. - Стоячи, ноги широко розставлені, взяти в обидві руки великий гумовий м'яч, підняти його вгору, потім опустити і поштовхом покотити вперед по підлозі (видих). На видиху голосно вимовити
«б-а-хх». Повторити 7 - 8 разів.
5. «Насос».
В.П. - Стоячи, ноги разом, руки вздовж тулуба. Вдихнути, нахилити тулуб убік, рука ковзає вниз по нозі, інша піднімається вгору до пахвової западини, при цьому треба голосно вимовити звук «с-с-с»
(видих), випрямитися (вдих), то ж рух в інший бік. Повторити 7-8 разів
6. «Рубка дров».
В.П. - Стоячи, ноги розставлені в сторони. Підняти руки вгору (пальці переплести разом) - вдих, нахилитися вперед (удар сокирою до повного видиху). На видиху вимовити протяжно «у-х-х-х».
Повторити з невеликими інтервалами 4-5 разів.
7. «Партизани».
В.П. - О.с. Повільна ходьба з повільним підніманням з колін. Вдих і видих через ніс. На видиху вимовляти звук (рот закритий) «м-м-м». Вдих робити на 2 кроки, видих на 4 кроки. Загальна тривалість
ходьби 1-2 хвилини.
8. «Поспішаймо».
9. Продовження попередньої вправи. У руках ціпок («рушницю»). Дихання довільне. Поступова ходьба переходить у біг (30 сек.) Поступово біг переходить в ходьбу, дихання довільне.
10.Відпочинок на лавці і підготовка до гри «Мильні бульбашки». Пускання бульбашок (3 -5 хв.)
КОМПЛЕКС ІІ.
1. «Ворона».
В.П. - Сидячи на лавці, підняти руки через сторони вгору (вдих).
Повільно опускати руки вниз (видих). На видиху голосно вимовити «к-а-а-р-р». Повторити 3-4 - рази.
2. «Гуси».
В.П. - Сидячи, руки до плечей. Зробити вдих, потім нахилити тулуб вперед, зробити довгий видих з проголошенням «г-а-а» або «г-у-у», «г-о». Повторити 4-5 разів.
3. «Жук летить».
В.П. - Сидячи на лавці, руки на поясі. Зробити вдих, повернути тулуб направо, праву руку відвести в сторону і назад (на пояс). На видиху наслідування звуку летить жука «ж-ж-ж», повернутися в
і.п., зробити вдих і той же рух повторити в лівий бік із відведенням лівої руки до відмови в сторону і назад з вимовою на видиху «ж- ж-ж ». Повторити 3-4 рази в кожну сторону.
4. «Лелека».
В.П. - Стоячи, ноги разом. Підняти руки в сторони, одну ногу підняти і зігнути (вдих). Повільно опустити руки і ногу (видих). На видиху вимовляти звук «ш-ш-ш». Повторити 4-5 разів.
5. «Журавель».
В.П. - Ноги разом, руки внизу. Підняти руки в сторони (вдих), опустити повільно вниз (видих). На видиху голосно вимовляти «у-у-у-р-р-р». Повторити 4 рази.
6. «Гра в м'яч».
В.П. - Стоячи, ноги розставлені в сторони. Кинути м'яч від грудей вперед (видих). На видиху вимовляти «б-р-у-х-х». Зробити 5-6 кидків.
7. «Коршун».
В.П. - Стоячи, ноги разом. Руки на голові (вдих). Швидко присісти, руки опустити вниз, обхопити руками коліна (видих). Схилитися в грудочку. Тривало видихнути з проголошенням звуку
«ф-ф-ф». Повторити 3-4 рази.
8. «Птах летить».
Швидка ходьба і біг по кімнаті (15 -
20 сек.).
Руки розставлені в сторони - рух вгору, вниз. Дихання довільне. Після закінчення бігу ритмічна ходьба з уповільненням.
9. «Заблукав».
І.П. - Ноги разом, руки скласти рупором, зітхнути. На видиху голосно і протяжно прокричати «а-у-у-у». Повторити 3-4 рази.
КОМПЛЕКС ІІІ.
1. «Виростимо великими».
В.П. - Стоячи, ноги разом. Підняти руки вгору, добре потягнутися, піднятися на носки (вдих), опустити руки вниз, опуститися на всю ступню (видих). На видиху вимовити «у-х-х-х».
2. «Регулювальник».
В.П. - Стоячи, ноги разом. Одна рука піднята вгору, інша відведена в сторону. Зробити вдих, потім поміняти положення рук з подовженим видихом і проголошенням звуку «р-р-р-р» (наслідування свистку
міліціонера). Повторити 4-5 разів.
3. «косец».
В.П. - Стоячи, ноги розставлені в сторони, в руках гімнастична палиця (тримати як косу). Повороти тулуба вправо і вліво (рух косарі). При повороті в одну сторону вдих, в іншу видих. Рухи плавні.
На видиху голосно вимовляти звук «ш-ш-ш». Повторити 5-6 разів.
4. «На турніку».
В.П. - Стоячи, ноги разом. У обох руках перед собою тримати гімнастичну палицю. Підняти палицю вгору, піднятися на носки (вдих), палицю опустити тому на лопатки (видих). Видих подовжений, звук
«ф-ф-ф». Повторити 5-6 разів.
5. «Збити кеглю».
В.П. - Стоячи, ноги розставлені в сторони. Взяти в руки гумовий м'яч, підняти його над головою (вдих), опустити вниз, котити вперед по підлозі, намагаючись збити стоять на іншому кінці кімнати
кеглі (вдих). На видиху голосно вимовляти звук "с-с-с-с». Повторити 8-10 разів.
6. «Колода пиляти».
В.П. - Стоячи, ноги на ширині
плечей. Одна рука зігнута в ліктьовому суглобі, пальці зібрані в кулак. Рух рукою вперед і назад (наслідування руху пильщика). Рух назад - вдих, рух вперед - видих. На видиху голосно вимовляти
звук "с-с-с». Повторити 5-6 разів почергово кожною рукою.
7. «Птахи кричать».
В.П. - Ноги разом. Підняти руки в сторони і повернути їх долонями вгору (вдих), повільно опустити руки вниз (видих). На видиху голосно вимовляти звуки «г-а-о-о» або «г-у-у-у». Повторити 5-6
разів.
8. «Жаба стрибає».
В.П. - Ноги разом, руки на поясі. Зітхнути, зробити стрибок двома ногами вперед з одночасним видихом і проголошенням «до-в-а-а». Зробити 10-15 стрибків.
9. «Свисток».
В.П. - Сидячи на лавці. В одній руці кухоль з
водою, в іншій - пластмасова трубочка (коктельних). Видих через трубочку у воду з проголошенням звуку «у-у-у-у». Повторити 6-8 разів.
БАТЬКАМ ПРО ПРАВА ДИТИНИ
Права кожної людини закінчуються там,
де починаються права іншої, і кожна людина
повинна поважати права іншої людини.
Усі люди на Землі мають рівні права та свободи. Ці права закріплені Загальною Декларацією прав людини, що прийнята Генеральною Асамблеєю ООН в 1948 році.
Ваша дитина, як і будь-яка інша людина, має рівні людські права. Права дитини закріплені Конвенцією про права дитини, проголошеною Генеральною Асамблеєю ООН 20.02.89 р.
Кожна дитина має правом
• на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку;
• на захист здоров'я та медично-санітарне обслуговування;
• на захист від поганого поводження, від відсутності турботи з боку батьків або тих, хто забезпечує за нею догляд;
• на захист від жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність людини, видів дій чи покарання;
• на захист від будь-якого покарання;
• на захист від сексуальних домагань;
• на проживання з батьками та на підтримку контакту з батьками у разі їх розлучення;
• на вільне висловлювання поглядів з усіх питань, що стосуються життя;
• на свободу думки, совісті, віросповідання;
• на особисте життя, на недоторканність житла, таємницю кореспонденції.
Коли права, дитини порушуються
• Коли не гарантована її безпека для життя та здоров'я, « Коли її потреби ігноруються,
• Коли стосовно дитини простежуються випадки насильства або приниження.
• Коли порушується недоторканність дитини.
• Коли дитину ізолюють.
• Коли дитину залякують.
• Коли вона не має права голосу у прийнятті важливого для сім'ї рішення.
• Коли вона не може вільно висловлювати свої думки й почуття.
• Коли її особисті речі не є недоторканними.
• Коли її використовують у конфліктних ситуаціях із родичами.
• Коли дитина стає свідком приниження гідності інших людей.
Діти в суспільстві найбільш уразливі. Діти, права яких порушуються, часто стають соціально і психологічно дезадаптованими.
Як реагує дитина на порушення її прав?
• їй стає важко спілкуватися з однолітками і дорослими (вона блазнює, б'ється, замикається в собі тощо).
• її турбує особиста безпека й любов до неї.
• Вона часто буває в поганому настрої.
• Може втекти з дому
• Може вживати наркотики або алкоголь.
• Може заподіяти собі смерть.
ЩО БАТЬКИ МОЖУТЬ ЗРОБИТИ ДЛЯ СВОЄЇ ДИТИНИ?
• Пам'ятати, що дитина — це окрема особистість, яка має свої власні почуття, бажання, думки, потреби, які належить поважати.
• Забезпечити її фізичну безпеку. Упевнитися, що вона знає телефони 01, 02, 03, 04, імена та телефони близьких родичів і сусідів.
• Навчити її казати «Ні», навчити захищатися, вміти поводитися безпечно.
• Негайно припинити фізичну і словесну агресію щодо неї та інших людей.
• Знайти час для щирої розмови з дитиною кожного дня. Ділитися з дитиною своїми почуттями й думками.
• Пам'ятати про її вік та про те, що вона має особистісні особливості.
• Залучати її до обговорення тих сімейних проблем, які можуть бути для неї доступними.
• Залучати дитину до створення сімейних правил.
Пам’ятайте!
Дитина поважатиме права інших людей, якщо її права будуть поважатися, якщо вона сама буде складати правила поведінки і нести за них відповідальність.
Поради дорослим
Робіть |
Не робіть |
1. Радійте Вашій дитині. 2. Займаючись домашніми справами, наспівуйте щось. 3. Розмовляйте з дитиною спокійним, підбадьорливим тоном. 4. Слухайте дитину уважно, коли вона вам щось розповідає. 5. Будьте терплячим. 6. Щодня читайте дитині. 7. Не скупіться на нагороду: похвалу чи поцілунок. 8. Заохочуйте зацікавленість і уяву дитини. 9. Піклуйтесь про те, щоб у дитини були нові враження, про які вона могла б розповісти. 10. Допомагайте дитині вивчити її ім'я та адресу. 11. Якщо дитина почала щось колекціонувати, займіться разом із нею. 12. Відвідуйте разом з дитиною музеї, бібліотеки. 13. Не втрачайте почуття гумору |
1. Не перебивайте дитину, не кажіть, що ви все зрозуміли, не відволікайтеся, поки дитина не закінчила свою розповідь — тобто не дайте дитині запідозрити, що вас мало цікавить те, про що вона розповідає. 2. Не ставте занадто багато запитань. 3. Не заставляйте робити дитину те, до чого вона не готова. 4. Не змушуйте дитину щось робити, якщо вона «крутиться», втомилась чи чимось схвильована. 5. Не потрібно весь час поправляти дитину, постійно повторювати: «Не так», «Перероби це». 6. Не кажіть: «Ні, вона не червона», краще скажіть: «Вона синя». 7. Не варто критикувати дитину навіть наодинці, тим більше в присутності інших. 8. Не слід встановлювати для дитини великої кількості правил: вона перестане звертати на них увагу. 9. Не зловживайте стимулами для дитячих вражень — іграшками, поїздками тощо. 10. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми |
Голос дитини
• Окрім їжі, дайте мені теплосердечність, безпечний спокій і вашу любов.
• Дозвольте втішатися моїми замислами в цьому дивному світі постійних змін.
• Дайте мені доволі речей, якими я мала б змогу маніпулювати, доторкатися до них, нюхати, слухати, а навіть інколи й ламати.
• Дозвольте мені в міру моїх сил сідати, соватись, ставати, ходити, лазити і скакати.
• Не ідентифікуйте ваших почуттів і думок із природними потребами мого організму.
• Не кажіть, що я співаю, бавлюсь чи експериментую «забагато, задовго, зачасто».
• Не карайте мене, коли я хвилююся через невдачу, сама ж бо невдача є вже карою для мене.
• Говоріть до мене серцем і вашими руками, бо ваші слова не завжди мені зрозумілі.
• Нехай довкола мене живуть гарні, ніжні й лагідні люди. Нехай царює тут мир — передумова зростання.
• У вашій хаті відступіть мені на власність один куточок і частину вашої уваги і вашого часу.
• Дозвольте мені ставити запитання й одержувати чесні відповіді. Також експериментувати, шукати й досліджувати.
• Навчіть мене розуміти і відчувати красу й тішитися — радіти з усього, хоча б навіть і з найбільшої дурниці.
• Підтримуйте і заохочуйте мене до праці, навіть тоді, коли я ще роблю сотні помилок.
• Будьте терплячі до мого безладдя, я ж бо є тільки дитиною і учнем.
• Надайте і мені частину відповідальності, вивірену до моїх сил і зростання.
• Навчіть мене брати участь у розвагах, заняттях.
• Поважайте мої забави і з них робіть висновки, як даватиму собі раду із життям і його труднощами.
• Коли загадаєте мені зробити це або те, скажіть також як і чому?
• Зробіть усе, щоб я відчувала свою важливість і потрібність для вас і своє місце в планах нашої родини.
• Будьте для мене зичливі й людяні, щоб я навчалася відплачувати іншим тим самим.
• Покажіть, як дотримувати обіцянки.
• Не трактуйте мене як немовля, коли я хочу рости й бути великою,
• Нехай я ніколи не боятимуся утратити вашу любов.
• Не накидайте мені ваших переляків і острахів.
• Допоможіть мені зрозуміти різницю між функцією і дійсністю.
• Навчіть мене рівноваги, коли я впаду в гнів, але не лякатися гніву, коли він є виправданий і висловлює силу.
• Допоможіть мені помалу перемагати біль і марні забаганки. І тішитися майбутніми радощами.