Шановні відвідувачі методичної сторінки!
Тут Ви зможете знайти корисні матеріали для педагогів дошкільних закладів, а також батьків, які цікавляться організацією методичної роботи з їхніми дітьми.
Бойчук Любов Андріївна
Посада- вихователь - методист
Педагогічний стаж роботи - 19 років
Кваліфікаційна категорія - "Спеціаліст вищої категорії", звання "Старший вихователь"
КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ В ДОШКІЛЬНИХ ГРУПАХ У ВЕРХОВИНСЬКОМУ НВК
на 2018 – 2019 н.р.
Дата |
Тема та зміст |
03.09 - 07.09 |
Наша група – сім’я. Україна – рідний край |
10.09 -14.09 |
Спорт і здоров’я (загартовування, вітаміни, культурно-гігієнічні навички, харчування). День фізкультури і спорту – 10.09. |
17.09 -21.09 |
Я живу в цікавім світі (спілкування, допомога, бажання, мрії, інтереси ) |
24.09 -28.09 |
Педагогічний тиждень присвячений «Дню дошкілля» та «Працівників освіти». День вихователя і всіх працівників освіти |
01.10 -05.10 |
Осінь – чарівниця (рослини, ярмарок, праця восени ) |
08.10- 12.10 |
Хлопчики – дівчатка. День Захисника України, День Українського козацтва - 12.10. |
16.10- 19.10 |
Книжка – добрий друг |
22.10-26.10 |
У садочку кожен день, як свято, бо ігор та розваг багато! (сюжетні ігри, настільно-друковані, рухливі ігри) |
29.10- 02.11 |
Світ великий і малий (міста, країни, люди ) |
05.11- 09.11 |
Права та обов’язки (сімейні традиції, мої обов’язки) День української писемності та мови - 09.11. |
12.11-16.11 |
Рух на дорозі, в природі, рух для здоров’я |
19.11-23.11 |
Тиждень толерантності. День міцної дружби «Як людей полюбиш – пошануєш, силу для добра в душі відчуєш» - 21.11 |
26.11-30.11 |
З чистого джерела народної мудрості (колискові пісні, заклички, лічилки, казки) |
03.12- 07.12 |
Хто як до зими готується? (тварини, птахи) |
10.12-14.12 |
Кришталева зима. Міжнародний день чаю -14.12. |
17.12-21.12 |
Творимо красу – збільшуємо добро на землі ( Святий Миколай). |
24.12-28.12 |
У світі казок (авторські,народні, про тварин, соціально – побутові, чарівні) |
02.01-11.01 |
У Різдвяні свята завітала до нас коляда. Канікули |
14.01-18.01 |
Народні ремесла. День традицій і звичаїв Гуцульщини – 18.01 |
21.01-25.01 |
Професії дорослих (про різні професії ) |
28.01-01.02 |
Тиждень правил пожежної безпеки «З вогнем не жартуй!»(проти пожежні матеріали, електроприлади) |
04.02-08.02 |
Транспорт (машини, які допомагають, йдемо, їдемо, літаємо) |
11.02-15.02 |
Тварини (свійські, дикі ) |
18.02-22.02 |
Тиждень Доброти (любов і турбота, чарівні слова, гарна поведінка). Міжнародний День рідної мови-21.02. (Герої Небесної Сотні). |
25.02-01.03 |
Тиждень безпеки життєдіяльності (День цивільної оборони-01.03) |
04.03-08.03 |
Подих весни (свята, квіти, праця, охорона природи, вірші ) |
11.03-15.03 |
Порядок: все і всі на своїх місцях (порядок у звуках і словах, іграх, прибираємо чисто ) |
18.03-22.03 |
Вода – чарівниця (22.03. – Всесвітній день води ) |
25.03-29.03 |
Театр запрошує до себе в гості! День казки «Казка вчить, як на світі жить» - 27.03. |
01.04-05.04 |
Тиждень здоров’я «Здоров’я – найцінніший скарб» |
08.04-12.04 |
Цей загадковий світ космосу (планети, глобус, космонавти, дослідження ) |
15.04-19.04 |
Милування рідною природою (жива природа). День «Себе я бачу в дзеркалі природи» -16.04. |
22.04-26.04 |
Тиждень екологічного виховання. Весна скресла – Великдень принесла – 28.04. |
29.04-03.05 |
Видатні люди України (поети, художники, композитори ) |
06.05-10.05 |
Усе починається з мами |
13.05-17.05 |
Навчаємо дитину правил безпеки (поведінка у лісі, на воді, на дорозі). День вишиванки – 16.05. |
20.05-24.05 |
Тиждень вдячності (підсумок). День «Бережімо себе, діти!» |
27.05-31.05 |
Здрастуй, літо!(дарунки літа, відпочинок, загартування ). День «Лихо мене обмине!» |
ЗВІТ
методичної роботи
Верховинського НВК
за 2017 -2018 н.р.
Підготувала:
вихователь-методист
Бойчук Л.А.
І. Кадрове, матеріально-технічне та інформаційне забезпечення роботи методичного кабінету закладу
1.1. 1 методичний кабінет
1.2. Вихователь-методист: Бойчук Л.А.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії, звання «старший вихователь»
Педагогічний стаж – 19 р.
1.3. Володіє інформаційно-комунікаційними технологіями методичного кабінету.
1.4. Наявність документації:
Організація освітньої роботи в дошкільних групах у Верховинському НВК у 2017/2018 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", Базового компонента дошкільної освіти. Богуш А. М., наук. кер. «МЦФЕР–Україна» Наказ МОНмолодьспорту від 22.05.2012 № 615, Концепції Національно-патріотичного виховання дітей та молоді, інструктивно-методичних рекомендацій:
"Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році" (Лист МОН України №1/9-322 від 13.06. 2017 року)
«Про організацію національно - патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (лист МОНУ №1/9- 396 від25.07.2016 року)
«Про організацію роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (лист МОНУ №1/9- 454 від 02.09.2016 року)
«Організація фізкультурно - оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах» (лист МОНУ №1/9- 454 від 02.09.2016 року)
«Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами» (лист МОНУ №1/9- 561від 20.10.2016 року)
«Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (лист МОНУ №1/ -546 від 11.10.2017 року)
Зміст навчально-виховного процесу в закладі визначається Базовим компонентом дошкільної освіти відповідно до чинних програм розвитку дітей. У 2017/2018 навчальному році садкові групи Верховинського НВК із чинних освітніх програм, враховуючи інтереси, бажання, потреби, нахили вихованців, потенційні можливості педагогів, запити батьків задля своєчасного цілісного розвитку особистості дошкільника та для повнішої реалізації базового інваріантного та варіативного змісту дошкільної освіти обрали для побудови освітнього процесу такі програми:
- «Впевнений старт» освітня програма для дітей старшого дошкільного віку за заг. ред.Т.О.Піроженко. Лист МОНУ №1/11-7684 від 01.08.2017 року) - група старшого дошкільного віку;
- «Українське довкілля» програма розвитку дитини дошкільного віку за загальною редакцією О.А.Низковської. Лист МОНУ №1/11-4988 - група раннього, молодшого та старшого дошкільного віку;
- «Англійська мова для дітей дошкільного віку»: Програма та методичні рекомендації Кулікова І. А., Шкваріна Т. М., заг. ред. Низковська О.В. - група старшого дошкільного віку;
- «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях»: Навчальна програма та календарно-тематичний план авт. кол.: Богуш А. М., Сіданіч І. Л., Сучок В. Є. та ін. ТОВ «Новий Друк» Лист МОН від 29.12.2015 №1/11-19157 «Україна — моя Батьківщина»
1.5. Організація виставкової діяльності методичного кабінету – проходила згідно річного плану: до семінарів: семінар – практикум «Курс на здоров’язбережувальні технології», до педагогічного читання «Формування художньо – продуктивної компетенції дошкільників», до педагогічних рад: «Формування культури здоров’я особистості – нагальна потреба сьогодення»,
«Художньо – естетичний розвиток здобувачів освіти Верховинського НВК» ; на методичних годинах «Знайомство з новинками методичної літератури»; «До тижня безпеки».
1.6 Забезпечення методичного кабінету комп’ютерною та офісною технікою - (1 комп’ютер, 1 принтер), підключення до Інтернету.
1.7. Наявність приміщень для функціонування методичного кабінету відповідно до санітарно-гігієнічних норм – методичний кабінет закладу відповідає санітарно-гігієнічним нормам.
1.8. Web-сайт закладу – verh – nvkjimdo.com , постійно оновлюється та доповнюється інформацією
1.9. Передплата фахових періодичних видань для бібліотеки методичного кабінету: «Дошкільне виховання».
На суму: за кошти педагогів — 480 грн.
ІІ. Курсове підвищення кваліфікації педагогічних та управлінських кадрів
№ |
Спеціальність |
за планом |
фактично |
місце проходження |
хто не пройшов |
Причини |
|||||||
Івано –Франківський ОІППО |
|
|
|
||||||||||
Очна |
Очна перманентна
|
Дистанційна |
Очно -дистанційна |
Поетапна |
|
||||||||
1.
2. |
Інструктор з фізичного виховання Куриндаш Г.Ю.
Вихователь Перепелиця Г.А. |
1
1 |
1
1
|
1
1
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||||||||||
ІІІ. Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників у міжкурсовий період
3.1. Залучення педагогів до організації науково-методичної роботи в закладі (загальна кількість педагогів закладу)
№ |
Вид діяльності |
Планова кільк. педагогів |
Фактична кільк. педагогів |
% |
1. |
Самоосвіта |
17 |
17 |
100 |
2. |
Участь у роботі районної творчої групи |
1 |
1 |
100 |
3. |
Участь у підготовці та проведенні методичних заходів |
17 |
17 |
100 |
4. |
Очолюють методичні об’єднання Бойчук Л.А. |
1 |
1 |
100 |
3.2. Результативність участі педагогічних працівників закладу у професійних конкурсах :
- у районному конкурсі професійної майстерності педагогічних працівників дошкільних закладів «Вихователь – методист» у 2017 році (листопад).
3.3 Консультації педагогів, які розміщенні на сайті Верховинського НВК verh – nvkjimdo.com
- практичного психолога Боднарук О.Д. «Адаптація дітей до закладу» «Пам’ятка для батьків»
- вихователя-методиста Бойчук Л.А. «Як допомогти дитині добре поводитися?», «Як упоратися з дитячою істерикою», «Агресивні діти», «Як святкувати день народження дитини?», «Дитина взяла чужу річ – що робити?»
- інструктор з фізичного виховання Куриндаш Г. Ю. фізкультурно-оздоровчі заходи.
ІV. Проблемні питання методичної роботи закладу, завдання на наступний навчальний рік.
1.Реалізація основних положень особистісно-орієнтованого підходу до виховання та навчання з використанням елементів різних інноваційних технологій.
2.Застосування християнських морально-етичних цінностей у навчально-виховному процесі для підвищення якості духовно-морального виховання здобувачів освіти НВК.
3. Сприяти забезпеченню наступності в роботі з розвитку особистості вихованців закладу через інтеграцію зусиль і впливів сім’ї , дошкільних груп і початкової школи.
4. Забезпечення матеріально – технічної бази, яка гарантує безпеку життя й здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
5. Працювати над створенням належних умов для повноцінного фізичного розвитку дітей.
Методична робота педколективу в 2017 – 2018 році була підпорядкована таким завданням:
1. Національно-патріотичне виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини.
2. Формування мовленнєвої компетентності дошкільників через використання сучасних технологій роботи з літературними творами.
3. Організація та забезпечення фізичного розвитку дитини як особистості, її здоров´я, духовного і соціального благополуччя.
На виконання завдань річного плану були проведені 4 педагогічні ради:
1. Про організацію освітнього процесу в Верховинському НВК на 2017- 2018 н.р.
2. Формування культури здоров’я особистості – нагальна потреба сьогодення.
3. Художньо – естетичний розвиток здобувачів освіти Верховинського НВК.
4. Підсумки навчально-виховної роботи за рік.
На першій педагогічній раді був застосований «Круглий стіл»:
- присвячений підведенню підсумків літньо - оздоровчої компанії;
- обговоренню і затвердженню річного плану на 2017 – 2018 н.р.;
- затвердженню програм та посібників для використання в освітньому процесі;
- в обговоренні і затвердженні плану на новий навчальний рік приймав участь весь педагогічний колектив.
До другої педагогічної ради «Формування культури здоров’я особистості – нагальна потреба сьогодення» проведено:
Семінар – практикум «Курс на здоров’язбережувальні технології»
- Впровадження в роботу вчителів початкових класів здоров’язбережувальних технологій (Сорохан М.Г.)
- Використання здоров’язберігаючих технологій на уроках з метою збереження здоров’я учнів як найвищої соціальної цінності (Скоматчук Л.Д.)
- Формування здоров’язбережувальної компетентності на уроках англійської мови (Чайковська Г.О.)
- Використання ЗОТ на уроках музичного мистецтва (Снісаренко О.М.)
- Виховання у молодших школярів культури здорового способу життя (Куриндан Г.Ю.)
- Використання здоров’язберігаючих технологій на уроках інформатики (Боднарук)
- Пальчикова гімнастика на уроках навчання грамоти (Чухлєбова О.В.)
- Арт – терапія як засіб навчання і виховання (Раховська О.Д.)
- ЗОТ у групі продовженого дня (Степаненко О.М.)
- Використання здоров’язбережувальних технологій у процесі життєдіяльності дітей дошкільного віку у садкових групах НВК:
- На заняттях з фізичної культури (Куриндаш Г.Ю.)
- Під час проведення прогулянки (Коцофрук Л.Ю.)
- На заняттях (Перепелиця Г.А.)
- На музичних заняттях (Снісаренко О.М.)
- У ІІ половині дня (Семотюк Г.М.)
До третьої педагогічної ради «Художньо – естетичний розвиток здобувачів освіти Верховинського НВК» проведено:
Педагогічні читання «Формування художньо – продуктивної компетенції дошкільників»
- Художньо – продуктивна компетенція дітей дошкільного віку: психолого – педагогічні аспекти (Боднарук О.Д.)
- Створення розвивального середовища для організації художньо – продуктивної діяльності дітей у закладі (Коцофрук Л.Ю.)
- Сучасні підходи до організації різних видів художньо – продуктивної діяльності: образотворчої, музичної, театральної, художньо-мовленнєвої (Мануляк О.Ю., Снісаренко О.М., Бойчук Л.Ю.)
- Мистецтво як засіб формування художньо – продуктивної компетенції дошкільника (Перепелиця Г.А.)
- Народознавчий компонент у змісті освітнього процесу з формування художньо – продуктивної компетенції дітей дошкільного віку (Зітинюк О.В.)
- Взаємодія закладів дошкільної освіти з родинами вихованців задля формування художньо – продуктивної компетенції дошкільника (Семотюк Г.М.)
Протягом навчального року всі педагоги НВК постійно підвищували педагогічну майстерність, приймаючи участь у роботі методичних об’єднань району, семінарах:
- Районний семінар керівників шкіл району (Кривопільська ЗОШ І-ІІІ ступенів -24.01 2017 р.
- Районний семінар вихователів (Красницький ДНЗ «Смерічка»)
- Практичний семінар вихователів ЗДО на тему «Виховання характеру у дітей дошкільного віку (Замагорівський ДНЗ «Лісова казка»)
- Навчання вихователів закладів дошкільної освіти за програмно – методичним комплексом «Впевнений старт» (Верховинський ДНЗ «Сонечко»
- Семінар «Система роботи Білоберізького ЗДО «Теремок» з впровадження інноваційних здоров’язбережувальних технологій»
- Семінар музичних керівників Криворівнянський ЗДО
На базі нашого закладу було проведено районний практичний семінар інструкторів з фізичної культури «Здоров’я – основне джерело щастя, радості батьків, педагогів, суспільства вцілому». Мета: формувати вміння в педагогів створювати здоров’язбережувальне освітнє середовище, що відповідає принципу: «не нашкодь!»; впроваджувати в освітній процес інноваційні здоров’язбережувальні технології.
- Презентація «Організація фізкультурно – оздоровчої роботи в Верховинському НВК» (Гондурак С.В. – директор НВК)
- Ранкова зустріч з використання самомасажу та точкового масажу (Зітинюк О.В. – вихователь гр. «Берізка»)
- Заняття з фізкультури «Все я вмію, все я зможу і здоровим бути хочу» (Куриндаш Г.Ю. – інструктор з фізичної культури).
* Продовжуємо працювати над науково-методичною проблемою «Духовно - моральне виховання вихованців НВК на християнських цінностях».
Варто зазначити, що серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей дошкільного віку, які використовують у своїй роботі педагоги є: фітболгімнастика , художня гімнастика, пальчикова (вправи, ігри, картинки), дихальна та звукова гімнастики, психогімнастика (вправи, ігри, етюди, пантоміми). Заслуговують на увагу оздоровчі технології, які використовуються з профілактично-лікувальною метою насамперед: фітотерапія (чаї, фіто мішечки), ароматерапія (ароматизація приміщення), вітамінотерапія (вітамінізація страв, цибуля, часник, фрукти).
Має неабияку ефективність впровадження у процеси життєдіяльності дитини оздоровчих технологій терапевтичного спрямування, до яких відносяться: кольоротерапія, сміхотерапія, казкотерапія, музична терапія.
Існуючі оздоровчі технології приваблюють різноманітністю своїх засобів та новизною. Проте, кожен вихователь використовуючи у власній діяльності інноваційні технології співпрацює з медичною сестрою, психологом та батьками вихованців, адже треба достеменно знати особливості впровадження тих чи інших технологій у практику оздоровчої роботи з дітьми.
З метою розвитку творчих здібностей дітей вихователі садкових груп використовують:
• Арт-терапію — малювання, ліплення, ігри та вправи з пальчиками під музику застосовуються в своїй роботі педагоги
• Ігрову терапію. Шлях до душі дитини лежить через гру.
• Казкотерапію.
• Природотерапію. Охоплює використання природних чинників: сонце, повітря, вода, земля.
• Сміхотерапію - жарти-хвилинки, гумористичні розповіді, театральні постановки, міні-сміхопанорами.
• Рефлексотерапію — масаж активних точок, розташованих на пальцях рук, вушних раковинах, на стопах ніг, на обличчі.
• Пальчикову гімнастику.
• Фітотерапію - оздоровчі напої та чаї з лікарських рослин.
• Електроаерозольна терапія - розбризкування ефірної олії шипшини, обліпихи, м’яти, меліси, лаванди.
• Вітамінотерапія - вітамінізація страв, цибуля, часник, фрукти.
Відповідно до річного плану роботи закладу, плану роботи вихователя-методиста та планування педагогів у І 2017-2018 навчального року було проведено такі заходи:
• Загальношкільні виховні заходи – 1 вересня – День знань, День фізичної культури і спорту, День дошкілля та працівників освіти, Мандрівки країною Іменинників, Міжнародний день музики, День козацької слави та Захисника України, осінні свята «Іди, осінь до малят, до дівчаток і хлоп’ят», свято «Ніч святого Миколая », новорічні свята ,«І знову Новий рік до нас ступає на поріг», загальношкільне дійство «Вітайте і славте Небесного сина – хай дзвінко і гучно луна коляда!», «З майдану - в небеса, в безсмертя (Герої Небесної Сотні)» (лютий), «Свою Україну любіть!..З днем народження, Кобзарю» (березень), День здоров’я, лялькова вистава (квітень), «Благословенна мати у віках…(День Матері)», День вишиванки, свято «Останнього дзвінка», «Сьогодні ми - випускники (травень)
• Тематичні тижні – « Спорт і здоров’я», педагогічний тиждень «День дошкілля та працівників освіти» (вересень) , «Ми маленькі пішоходи» - безпека життєдіяльності, «У садочку кожен день, як свято, бо ігор та розваг багато!» (жовтень), тиждень толерантності (листопад), «Віночок Різдвяних свят» (січень), «Віночок Різдвяних свят» (січень), тиждень безпеки життєдіяльності (березень), тиждень здоров’я (квітень)
• Тематичні дні – День фізичної культури і спорту, Міжнародний день краси, День дошкілля та працівників освіти, День миру (вересень), День дівчаток, День козацької слави та Захисника України (жовтень), Усесвітній день «дякую», День вітань , День друзів (листопад), День цілющих рослин «Уприроді ліки є повсюди, тож все про них дізнатись мають люди» - День чаю, День подарунків (грудень), день традицій і звичаїв Гуцульщини (січень), Міжнародний день рідної мови (лютий), день малого трудівника «Праця годує, а лінь марнує» (квітень), День вишиванки, день «Бережімо себе, діти!» (травень)
• Конкурси – «Осінь –чарівниця», «Наші захисники» – малюнки, «Новорічні фантазії дитячими руками (ялинкові прикраси тощо), виставка «Великодня писанка», акція «Будь природі вірним другом»( квітень), акція «Сортуй сміття правильно!»
• Педагогічні читання – «Формування художньо- продуктивної компетенції дошкільників»
• Семінар – практикум – «Курс на здоров’язбережувальні технології»,
• Педагогічні ради – «Формування культури здоров’я особистості - нагальна потреба сьогодення», «Художньо – естетичний розвиток здобувачів освіти Верховинського НВК»
• Круглий стіл – «Гідне ставлення до дитини - невід’ємна складова роботи педагога»
• Екологічний тренінг – «Чисте довкілля» («Як і для чого сортувати сміття?»)
Протягом року вихователям надавалися консультації згідно річного плану. Окремо консультувались вихователі зі стажем роботи, вихователі – початківці, вихователі без дошкільної освіти.
В поточному навчальному році курсову перепідготовку в Івано –Франківському ІОІППО проходили : вихователь Перепелиця Г.А, інструктор з фізичного виховання Куриндаш Г.Ю.
В своїй роботі педагоги використовують такі інноваційні технології:
* Технологія особистісно орієнтованого навчання, технологія «Український дитячий садок» ( за С.Русовою) - (Зітинюк О.В., вихователь )
* Технологія «Довкілля» (авт.Ільченко), Технологія розв’язання винахідницьких завдань (автор Г.Альтшуллер) - (Коцофрук Л.Ю.,вихователь)
* Методика використання схем – моделей у лексично-граматичній роботі (автор Крутій К.), Здоров’язбережувальні технології - (Бойчук Л.А., вихователь )
У закладі щопонеділка та щоп’ятниці проводиться лінійка на якій вихованці співають гімн, промовляють молитву, ознайомлюються з пам’ятними датами, релігійними святами, новинами, підсумовуємо проведену роботу. Педагоги НВК і надалі продовжують працювати на питаннями духовно - морального виховання дітей.
Удосконалення системи фізкультурно-оздоровчої роботи з дошкільниками в Верховинському НВК
Фізичний розвиток дитини - важлива функція НВК. Сьогодні йдеться мова вже не про фізкультуру, як таку, а про фізичний розвиток в цілому, що передбачає розвиток рухової активності, фізичних якостей дошкільників, знання свого тіла, його функцій, призначення його основних частин, можливостей організму, вміння бути домірним до нього, розвиватися в межах індивідуальних можливостей, власного потенціалу. Треба досконало знати сьогодні стан здоров'я кожного вихованця (фізичного, психічного, духовного, соціального), особливості його розвитку, щоб створити найбільш сприятливі умови для гармонійного розвитку дитини, його фізичної пристосованості до навколишнього життя.
Одне з головних завдань нашого закладу - створити якнайсприятливіші умови для правильного фізичного розвитку дитячого організму, для підвищення його опірності інфекціям, а також для поступового та систематичного загартування дітей з активним використанням здоров'язбережувальних технологій; зберігати і зміцнювати фізичне, пси-хічне, соціальне і духовне здоров'я дітей, підвищувати їх фізичну і розумову працездатність, розвивати кожну дитину за її індивідуальною природною програмою.
Режим дня в нашому закладі є досить обґрунтований, виважений, гнучкий, але незмінними завжди є прогулянки, прийом їжі, сон дітей. Нашим режимом забороняється затягувати організовану навчальну діяльність, яка розпочинається о 10.00 - 12.00 год. Правильним режим дня вважаємо лише тоді, коли він попереджає розвиток втоми, підвищує загальну опірність організму, забезпечує емоційний психологічний комфорт дітей протягом дня.
Наступним етапом удосконалення роботи з фізичного розвитку дошкільників у нашому закладі була розробка чіткої системи фізкультурно-оздоровчої роботи в НВК, яка включає досить великий перелік різноманітних і життєво важливих традиційних і нетрадиційних заходів та здоров'язбережувальних технологій.
Система фізкультурно-оздоровчої роботи в НВК включає досить великий перелік різноманітних і життєвоважливих заходів. Основою цієї системи залишається руховий режим.Великого значення надаємо руховій активності дітей вже вранці, оскільки в цей період малята ще мляві, загальмовані: проводимо дві-три рухливих гри (гри або вправи спортивного характеру) відповідно до пори року, погодних умов, інтересів дітей, їхнього фізіологічного стану; ранкову гімнастику (з елементами загартування) тривалістю 6-12хв (залежно від віку) під музичний супровід, з використанням дрібного фізкультурного інвентаря, іграшок, природного матеріалу; динамічну паузу між заняттями (до 10хв); самостійну ігрову та рухову діяльність дітей; фізкультурні навчальні заняття (двічі на тиждень) і фізичні вправи на свіжому повітрі на першій прогулянці (тричі на тиждень).
Комплекси ранкової гімнастики добираємо так, щоб різні види гімнастичних вправ поступово охоплювали всі великі та дрібні м'язи, а напруга в них постійно збільшувалася, переходила від однієї групи м'язів до іншої, створюючи в організмі дитини оптимальні навантаження. Тому ранкову гімнастику починаємо з динамічних рухів: різновидів ходьби, бігу, підстрибувань, які виконуються в помірному темпі з переходом на середній і швидкий. Потім діти виконують загальнорозвивальні вправи - для розвитку м'язів верхніх кінцівок і лопаткової ділянки, м'язів спини, живота, нижніх кінцівок. Для розвитку гнучкості хребта та зміцнення його м'язів, зняття напруження та втоми іноді виконуємо вправи з вихідного положення лежачи - з різними рухами тулуба, рук і ніг.Кількість вправ ранкової гімнастики завжди має бути оптимальною для відповідних вікових груп: 3-4 вправи для дітей ясельної групи, 4-5 - для солодшоє групи , 5-6 - для середньої групи, 6-7 - для старшої групи. Кількість повторень складає: 4-5 разів для дітей ясельної групи, 5-6 разів - для молодшої групи, 6-8 разів - для середньої групи, 8-10 разів - для старшої групи. Паузи між вправами повинні становити 10-15сек. Чітко дозуємо частини ранкової гімнастики. Вступна частина триває 1-2хв, основна - 5-6хв, заключна - 1-1,5хв. Основні рухи ранкової гімнастики теж регламентуємо у часі. Ходьба - 1-1,5хв, біг - 35-45сек, стрибки - 24-28сек. Тривалість ранкової гімнастики: в ясельній групі - 4-5хв, в молодшій групі - 6-7хв, в середній групі - 8-9хв, в старшій - 10-12 хв.
Основними умовами ефективності проведення ранкової гімнастики є:
відповідна температура повітря в приміщенні - +14-150С (старший дошкільний вік), +15-160С (молодший дошкільний вік);
вільний доступ свіжого повітря (при відчинених кватирках);
раціональний одяг дітей;
достатність фізичних навантажень (кількість вправ відповідно до вікової групи, їх послідовність - "від голови до ніг", дозування відповідно до вікової норми, зміна вихідних положень, темп виконання, регулювання дихання, чіткість пояснень, вказівок та команд). Фізкультурні заняття - найефективніша форма оптимізації рухового режиму в НВК. Тривалість фізкультурних занять в дошкільних групах подовжуємо: в ясельній групі - 15-20хв, в молодшій групі - 20-25хв, в середній групі - 25-30хв, в старшій групі 30-35хв. Найоптимальнішим є фізкультурне заняття побудоване за типовим планом: вступна, основна, заключна частини.
1.Вступна частина має бути короткою (від 2-3хв до 5-6хв в залежності від віку). Завдання вступної частини - викликати інтерес та емоційний стан до заняття, активізувати увагу, підготувати організм до фізичного навантаження. Дітям пропонуємо знайомі вправи для формування правильної постави, профілактики плоскостопості, пов'язані з орієнтуванням в просторі. До таких вправ відносяться: різні шикування в шеренгу (по одному, двоє, троє, четверо), ходьба різних видів (навшпиньки, на п'ятках, на внутрішній стороні ступні, навприсядки), біг з різними завданнями (поворотом за вказаним напрямком, зміною ведучих, темпу). Закінчуємо вступну частину шикуванням в шеренгу чи коло.
2.Завдання основної частини - навчити виконувати загальнорозвивальні вправи, ознайомити з технікою виконання нових вправ, повторити вправи та рухи, які вже відомі. Після цього проводимо рухливу гру. Для зацікавлення загальнорозвивальні вправи пропонуємо з дрібним інвентарем: прапорці, гімнастичні палки, обручі, хустинки, м'ячі , кубики тощо. Першими виконуються вправи для розвитку м'язів плечового пояса, з метою формування правильної постави; другими - вправи для розвитку черевного преса та ніг; третіми - вправи для розвитку м'язів спини та гнучкості хребта. Тривалість основної частини залежно від віку: 12-14хв в ясельній групі, 15-17хв - в молодшій групі, 18-20хв - в середній групі, 20-23хв - в старшій групі.
3. Заключна частина заняття включає ходьбу в інтенсивному темпі з поступовим зменшенням його. Ходьбу іноді замінюємо малорухливою грою чи хороводною грою. Навантаження знижуємо, щоб зменшити зсув у показниках серцево-судинної та дихальної системи і наблизити їх до вихідних даних. Рухливі ігри - основна рухова діяльність. Вони сприяють формуванню та вдосконаленню життєво необхідних рухів, розвитку фізичних якостей, моторики і рухових навичок, вихованню рис характеру. В грі рухи виконуються в різних ігрових ситуаціях, що сприяє вдосконаленню рухових навичок, розвитку координації рухів, вихованню спритності, сміливості. Тривалість заключної частини заняття в залежності від віку становить: 2-3хв - в ясельній групі, 3-4хв - в молодшій групі, 4-5хв - в середній групі, 5-6хв - в старшій групі. Зміст і навантаження заключної частини фізкультурного заняття багато в чому залежить від моторної щільності основної частини і характеру рухливої гри. Якщо її перебіг відбувається у швидкому, інтенсивному темпі, тривалість заключної частини подовжуємо. Крім малорухливої гри, в такому разі, організовуємо спокійну ходьбу. Важливим показником заключної частини вважається заспокоєння дихальної та серцево-судинної системи через 3-5хв після закінчення заняття. Слід пам'ятати, що фізкультурні заняття повинні викликати в дітей почуття легкого стомлення, яке незабаром проходить (незначне почервоніння шкіри, незначна пітливість, трохи прискорене дихання, відсутність скарг на втому). Важливим показником ефективності фізкультурного заняття вважаємо його моторну щільність.
Інноваційні види фізкультурних занять:
традиційне фізкультурне заняття (комплексне);
домінантне заняття (загальнорозвивальні вправи, рухливі ігри, смуга перешкод або ж переважає один з видів основних рухів);
сюжетні заняття (за зрозумілими та цікавими для малят сюжетами з казок, оповідань);
заняття з елементами силових вправ (для хлопчиків): лазіння по канату, перенесення м'яча вагою в один кг і т.д
заняття на розвиток гнучкості, пластики, з елементами аеробіки (для дівчаток)
заняття на розслаблення на основі психогімнастики;
заняття-гра (на основі рухливих ігор);
заняття з елементами баскетболу;
заняття-казка (за сюжетом знайомої казки);
лікувально-оздоровчі заняття (з елементами точкового масажу, вдихання фітоароматів, з використанням ігор-медитацій, психогімнастики, пальчикової гімнастики)
«школа м'яча» (загальнорозвивальні вправи, основні рухи та рухливі ігри, ігри-естафети з м'ячем)
тренувальне заняття (на закріплення певних видів основних рухів, техніки їх виконання);
заняття-похід (заняття туризмом у день пішохідного переходу);
заняття, побудоване на музично-ритмічних рухах (різноманітні види ходьби та бігу під музичний супровід, з виконанням танцювальних рухів; загальнорозвивальні вправи проводяться у вигляді ритмічної гімнастики; замість рухливої гри - музична гра, таночок);
заняття з інтегрованим підходом до вирішення навчальних завдань (заняття з елементами інтеграції з чітким дотриманням його оздоровчої спрямованості)
Важливий оздоровлювальний ефект закладений у правильному доборі виду фізкультурних занять на свіжому повітрі. В дошкільному закладі використовуємо різні інноваційні види таких занять:
3-4 основні рухи, 2-4 рухливі гри, ходьба та біг, заключна ходьба;
3-4 основні рухи, 2-3 гри спортивного характеру (спортивні вправи);
3-4 основні рухи, 2-3 рухливі гри за одним сюжетом (рухлива ігрова композиція);
10-12 вправ імітаційного характеру, 2-4 хороводні гри;
2-3 спортивні гри;
5-7 рухливих ігор, об'єднаних ігровим сюжетом;
пішохідний перехід.
Тривалість фізкультурних занять на свіжому повітрі така ж сама як і фізкультурних занять у спортивному залі.
Особливу увагу приділяємо сьогодні організації фізкультурно-оздоровчих прогулянок у різні пори року. Такі інноваційні прогулянки проводимо у першій половині дня 1 раз на тиждень у ті дні, коли немає заняття з фізкультури. На таких прогулянках використовуємо різні оздоровчі технології в поєднанні з фізкультурними складовими з метою фізичного розвитку дітей, поліпшення тренованості організму, підвищення його захисних реакцій й опірності шкідливим факторам.
Орієнтовна структура фізкультурно-оздоровчої прогулянки:
ігровий момент;
спостереження та праця у природі;
різні види ходьби та біг;
загальнорозвивальні вправи;
основні рухи та спортивні вправи;
рухливі, спортивні, народні ігри;
оздоровчі технології (дихальна гімнастика, самомасаж (щічок, носика, долоньок, пальчиків), пальчикова гімнастика, психогімнастика, різноманітні прийоми загартування тощо);
самостійна рухова діяльність дітей.
Іноді така прогулянка має певний сюжет: «В гостях у клена», «В гостях у берізки», «Пернаті друзі», «Пожежники на навчанні», «Ми - діти козацького роду» та ін. Слід творчо підходити до проведення фізкультурно-оздоровчих прогулянок: максимально використовувати природний матеріал (сніжки, крижинки, камінці, палички, шишки, листочки тощо), нестандартне обладнання (пластикові пляшки, поролонові цеглинки, куби, палиці тощо), обладнання фізкультурного майданчика (автомобільні шини, колода, ворітця, драбини, гірки), спортивний інвентар та іграшки (лижі, санчата, ключки, велосипед тощо).
Два рази в тиждень на першій прогулянці із середньої групи проводимо оздоровчий біг, тривалістю в 3-4хв.
Особливої підготовки потребує організація пішохідного переходу (дитячий туризм, заняття-похід), тривалість якого: 15-20хв в один бік в молодшій групі, 20-25хв - в середній групі, 25-30хв - в старшій групі. Не можна підміняти пішохідні переходи цільовими прогулянками та екскурсіями за межі дитячого закладу. Основна мета пішохідних переходів - оздоровлення дітей, запобігання гіподинамії, вдосконалення рухових навичок в природних умовах та розвиток фізичної витривалості. Основна мета цільових прогулянок - ознайомлення дітей з природою, її явищами в різні пори року (переважно на початку кожного кварталу).
Підготовка до пішохідного переходу:
1. Визначення мети переходу.
2. Розроблення маршруту.
3. Продумування способу пересування (пішки, на санках, на велосипеді, на лижах).
4. Визначення місць для відпочинку.
5. Підбір фізичних вправ, які будуть використовуватися на шляху.
6. Планування рухової діяльності на кінцевому пункті.
7. Підбір необхідного обладнання, інвентарю, перевірка його цілісності.
8. Попередження заздалегідь батьків і дітей про пішохідний перехід (щоб правильно дитину одягнути та взути).
9. Формування знань про отруйні гриби, ягоди, рослини в даній місцевості.
10. Вивчення правил дорожнього руху.
11. Перед виходом з дитячого садка попередити директора (методиста).
12. Визначити не менше двох дорослих, які будуть іти з дітьми.
13. Перевірити, як одягнені діти, чи зручне взуття.
14. Правильно розставити дітей (по одному або парами): попереду діти - із середнім темпом ходьби; всередині - повільних дітей із швидкими, менш організованими та дисциплінованими; позаду - найбільш організованих дітей.
15. Взяти з собою кип'ячену воду та аптечку.
Що повинно бути в аптечці: вата, бинти стерильні, бинти прості; йод, зеленка; 3,1% розчин марганцю чи перекис водню; нашатирний спирт; сода харчова, джгут; настойка валеріани (5-7 крапель на дитину); вазелін, синтоміцинова мазь.
Методичні рекомендації до проведення пішохідного переходу:
1. Пішохідний перехід планувати лише у дні, коли немає фізкультури.
2. Планувати лише за наявності природно-ландшафтних умов: лісу, лугу, поля, водойми, лісосмуги, парку, стадіону тощо.
3. Основне завдання переходів: зміцнити здоров'я дітей, запобігти гіподинамії, вдосконалити рухові навички у природних умовах, розвивати фізичну витривалість.
4. Пішохідні переходи (дитячий туризм, прогулянки-походи) проводяться з молодшої групи. Їх тривалість становить: в молодшій групі 15-20хв в один бік; у середній групі - 20-25хв в один бік; у старшій групі - 25-30хв в один бік.
5. Під час пішохідного переходу діти виконують різновиди ходьби та бігу; основні рухи в природних умовах: ходять і бігають між деревами, переступають з кореневища на кореневище, метають шишки у стовбур дерева, стрибають з пеньків тощо; грають у рухливі ігри.
6. Під час відпочинку (5-10хв) спостерігають у природі: за комахами, метеликами, птахами тощо; грають у спокійні ігри, виготовляють саморобку з природного матеріалу.
7. Довжина шляху в один бік не повинна перевищувати для дітей молодшої та середньої групи - 1,5км, для старшої групи до 2км. Після кожних 15хв. ходьби потрібно робити короткочасні (4-5хв.) зупинки для відпочинку дітей.
8. Повернення назад до дитячого садка бажано робити найкоротшим шляхом (по можливості).
Програма пішохідного переходу (дитячого туризму, прогулянки-походу):
виконання різноманітних завдань по дорозі;
подолання смуги перешкод;
театралізовані ігри, співи, хороводи;
туристичний обід (по можливості);
відпочинок;
різноманітні конкурси, ігри-естафети, змагання тощо.
Якщо виділити окремо рухову активність дітей на прогулянках, то варто зазначити, що вона повинна становити на кожній з них: у ранньому віці - 30-35хв, в молодшому дошкільному віці - 35-40хв, в середньому дошкільному віці - 40-45хв, в старшому дошкільному віці - 45-50хв. На ранкову та вечірню прогулянку плануємо по три-чотири гри різної рухливості. При цьому першу гру розпочинаємо через 10-15хв після початку прогулянки, коли діти дещо адаптуються до погодних умов та активізуються фізіологічні функції організму дітей перед руховою діяльністю.
Руховий режим насичуємо протягом дня різноманітними рухливими іграми. В усіх вікових групах вони добираються відповідно до теми навчально-виховного блоку тижня та підтеми дня, і посідають важливе місце як самостійна форма роботи з фізвиховання. Проводимо їх щодня в такій кількості: ранній та молодший дошкільний вік - 7-8 ігор щоденно; середній-старший дошкільний вік - 8-10 ігор щоденно.
Розвивально-виховний та оздоровчий ефект рухливих ігор забезпечується правильним добором їх відповідно до віку дітей, рівня їхньої рухової підготовленості, стану працездатності, базових рухів в іграх та їх впливу на різні м'язові рухи і системи організму, пори року та погоди, місця в режимі дня та місця проведення, а також обов'язковим педагогічним керівництвом, дотриманням оптимальних навантажень, введенням до рухового режиму різних видів ігор (сюжетних, безсюжетних, змагального, естафетного характеру, атракціонів, спортивних ігор і забав, ігор з елементами спортивних вправ). Мотивацію ігрової діяльності продумуємо обов'язково. Обов'язковий також і її підсумок, де аналізується рухова активність кожної дитини та рівень виконання нею правил. Вже в молодшому дошкільному віці навчаємо дітей ігор-естафет з м'ячем (естафета передачі м'яча один одному різними способами: обома руками знизу, від грудей, із-за голови і ловіння його на відстані 1,5-2м). Кількість повторень рухливої гри на фізкультурному занятті - 3-4 рази, на прогулянці - 4-5 разів.
Вечірня прогулянка, як і денна, - важлива структурна частина загального рухового режиму. Її структурними компонентами завжди є: 3-4 рухливих гри (музично-рухливих гри, таночки) із середнім характером рухливості. Нові рухливі ігри розучуємо в усіх вікових групах на фізкультурних заняттях та на вечірній прогулянці. З вечірньої прогулянки можна виключати спеціально організовані спостереження і працю в природі, а ось рухливі ігри ніколи не виключаємо.
Види рухливих ігор ( за І.В.Лущик):
розвивальні (проводимо щоденно протягом 15 - 20хв);
навчальні (проводимо на фізкультурних заняттях: ігри з ходьбою, бігом, рівновагою; ігри з повзанням і лазінням; ігри з киданням та ловінням предметів; ігри зі стрибками; ігри на орієнтування в просторі; зимові ігри (катання на санчатах, лижах, ковзанах);
лікувальні (для оздоровлення і профілактики захворювань);
розважальні (для підняття загального життєвого тонусу).
Широкого впровадження у практиці роботи нашого закладу набувають лікувальні рухливі ігри, які ретельно добираємо для дітей кожного вікового періоду. Вони проводяться протягом 3 - 4 місяців по 2 - 3 рази на день, і лише за цієї умови мають оздоровчий ефект у профілактиці захворювань дихальної, серцево-судинної системи та в період перенесених інфекційних захворювань. Лікувальні рухливі ігри проводимо як у груповому приміщенні, так і на свіжому повітрі з метою загартування організму дітей та зміцнення їхнього імунітету.
Приклади лікувальних рухливих ігор для оздоровлення та профілактики захворювань дихальної системи:
«Надуємо кульку» (формування глибокого дихання; відновлення носового дихання);
«Дударики - дударі» (тренування навички правильного носового дихання: глибокий вдих носом - різкий видих ротом);
«Здуваємо сніжинку» (тренування навички правильного носового дихання: глибокий вдих носом - сильний подовжений видих ротом);
«Косарики - косарі» (формування правильного ритмічного дихання: переведення рук махом убік вправо - вдих, вліво - видих);
«Поїзд» (покращення функції дихання: повільне дихання під час ходьби - прискорене дихання під час бігу).
Приклади лікувальних рухливих ігор для оздоровлення та профілактики захворювань серцево-судинної системи:
«Барабанщики», «Пальчик об пальчик», «Ложкарі», «Граємо в бубон», «Клоуни - веселуни», «Петрушки» та ін. (виконання дій за командою; розвиток координації рухів рук; зміцнення гальмівних реакцій; врівноваження нервових процесів).
Сьогодні одним із універсальних методів роботи визнаємо використання рухливих ігор з інтелектуальним навантаженням, які у комплексі поєднують завдання фізичного та інтелектуального розвитку дошкільника. Такі рухливі ігри використовуємо на заняттях з різних розділів програми і в повсякденному житті. Їх мета: активізація, закріплення, узагальнення набутих знань, умінь та навичок і зміцнення фізичного розвитку дітей. Рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням проводимо для того, щоб не залишати дитину досить довго у статичному положенні на заняттях; щоб замість звичайної короткотривалої фізкультхвилинки провести триваліший рух та урізноманітнити його, не виходячи за межі тематики заняття; щоб підтримувати у дітей інтерес до інтелектуальної роботи. Наведемо приклади рухливих ігор з інтелектуальним навантаженням, спрямованих одночасно на фізичний розвиток дітей і підготовку їх до опанування грамоти, розвитку мовлення:
- ігри, спрямовані на формування і закріплення вміння ділити слова на склади: «Весело крокую і склади рахую», «Розумний потяг», «Чапля і жабенята»;
- ігри, спрямовані на формування і закріплення вміння визначати наголошений склад у слові: «Зберемо врожай», «Мандрівники», «Розірви ланцюг»;
- ігри, спрямовані на формування і закріплення вміння здійснювати звуковий аналіз слова: «Хто швидше?», «Ланцюжок слів», «Струмочок», «Сніжки»;
- ігри, спрямовані на формування і закріплення умінь синтезувати звуки: «День - ніч», «Дід Звукоїд» тощо.
Для підтримки працездатності дітей у подальшій активізації діяльності використовуємо і проводимо фізкультурні хвилинки на заняттях, пов'язаних з напруженою інтелектуальною діяльністю, тривалість яких 2-3хв.
Основні вимоги до підбору вправ для фізкультхвилинок:
- вправи повинні відповідати віковим особливостям дітей, бути простими, цікавими, доступними, мати ігровий характер, бути зручними для виконання на обмеженій площині, емоційними та досить інтенсивними;
- вправи повинні бути знайомими дітям, щоб не витрачати час на їх розучування та пояснення;
- комплекс вправ повинен спрямовуватися на основні великі м'язові групи і знімати статичну напругу під час сидіння;
- обов'язково потрібно використовувати такі вправи, як потягування, виправлення та вигинання хребта, розпрямлення грудної клітки, вправи високої інтенсивності (присідання, біг на місці, стрибки);
- остання вправа повинна спрямовуватися на зниження фізичного навантаження (повільне піднімання рук, глибокий вдих та видих).
Між заняттями проводимо інтегровані фізкультурні паузи (динамічні перерви), тривалістю 5-10хв, пов'язані з тематикою навчально-виховного блоку та підтемою дня. Їх можна проводити у фізкультурній залі, в груповій кімнаті, на майданчику. У комплексі фізкультурних пауз доцільними є вправи з м'ячем, ходьба по колоді, стрибки через скакалку, вправи з підлізанням, лазінням, ковзанням, що сприяють розвитку м'язів тулуба, гнучкості та рухливості хребта. Фізкультурні паузи можуть бути комбінованими і складатися з комплексу загальнорозвивальних вправ та рухливих ігор. В кінці комплексу обов'язковими є вправи на розслаблення. У комплексах іноді використовуємо пантоміми, рухові шаради, при цьому діти фантазують, створюють певні образи. Деколи пропонуємо їм самостійно придумувати вправи імітаційного характеру і відтворювати їх в міміці та пантомімі. У фізкультурній паузі використовуємо також вправи ритмічного характеру, гімнастику-аеробіку, рухливу гру. Фізкультурна пауза закінчується за 2-3хв до початку наступного заняття. Тривалість фізкультурної паузи - в молодшій групі 5-7хв, в середній - 7-8хв, в старшій - 8-10хв.
Ще однією з активних форм відпочинку наших дітей є гімнастика для очей, яку проводимо щоденно протягом 1-2хв в молодшому дошкільному віці та 2-3хв - у старшому дошкільному віці. Однак слід пам'ятати, що гімнастика для очей дітям з вадами зору не бажана, тут потрібен обережний медичний підхід. Цей вид гімнастики допомагає зняти напругу очей, дати можливість притоку кисню до них та відпочити.
До загальних загартувальних заходів відносимо денний сон дітей, який проводимо при відкритих фрамугах чи кватирках при температурі повітря у спальні +150 - 160 С. Одяг дітей для сну - тепла сорочка з довгими рукавами або піжама (діти вкриті вовняною ковдрою).Зняти залишки гальмування в корі півкуль головного мозку і налаштувати дитячий організм на активну і продуктивну діяльність, вплинути на стан постави і склепіння стоп ніг одразу після відпочинку допомагає гімнастика після денного сну. В нашому закладі використовуємо такі її види: гігієнічна гімнастика після денного сну, повітряні ванни в русі, коригуюча гімнастика.
Гігієнічну гімнастику після денного сну проводимо в усіх вікових групах після поступового підйому із дотриманням спокійної обстановки, відповідних гігієнічних умов, часто з використанням музикотерапії: у спальній кімнаті (на ліжках, біля них); з виходом до групової кімнати чи зали, яка близько біля групи. До комплексу такої гімнастики обов'язково вводимо загальнорозвивальні вправи на різні м'язові групи (зі зміною вихідних положень) та спеціальні вправи для формування стопи та постави. Кількість та дозування вправ така сама, як і на ранковій гімнастиці (можна дещо скоротити).
Повітряні ванни в русі - це та ж сама гігієнічна гімнастика, але одночасно поєднана з повітряною ванною, яка передбачає поступове зниження температури повітря у приміщенні під час її проведення відповідно до встановлених норм загартування. Одяг дітей - майка, трусики. Повітряні ванни проводимо при температурі +17оС - 18оС з поступовим зниженням температури повітря в приміщенні до +110 - 120 С. Тривалість повітряних ванн - 20 - 30хв.
Коригуюча гімнастика - проводиться за потребою з метою корекції (виправлення) порушень постави та плоскостопості. Комплекс складається із спеціальних вправ та коригувальних елементів, призначених для виправлення певних вад постави (сколіозів, лордозів, кіфозів, сутулості тощо) та стопи. Коригуючу гімнастику бажано проводити з використанням великого і дрібного обладнання та інвентарю, добираючи допустимі вихідні положення для тулуба, рук, ніг. З молодшої групи варто активно використовувати на профілактику постави ходьбу з торбинкою на голові масою 300г.
Важливе місце у фізкультурно-оздоровчій роботі відводимо дихальним вправам. Ці вправи примушують працювати більшу частину легень, тим самим збільшуючи кількість кисню, що надходить у кров, а отже - запобігають розумовій та фізичній втомі. Виконання дихальних вправ повинно бути регулярним з раннього віку. Вони зміцнюють м'язи живота, грудної клітки, поліпшують перистальтику, кровообіг, серцеву діяльність. Під час виконання загальнорозвивальних вправ, ходьби, бігу весь час звертаємо увагу на те, чи правильно дитина дихає: вдих робиться через ніс, видих - ротом, спокійно без поштовхів, губи складені трубочкою для створення опору повітря. Дітей варто вчити під час випрямлення тулуба завжди робити вдих, а під час його згинання (вперед, в сторони, назад) - видих. Дихальні вправи можна робити лежачи, сидячи, стоячи. Найкраще навчати дітей дихання з вихідного положення сидячи.
Види дихальної гімнастики:
1. Гармонійно повне дихання (вдих і видих плавні, без затримок).
2. Ритмічне дихання (під час ходьби: вдих на один крок, видих на другий; вдих на два кроки, видих на наступні два кроки).
3. Очищувальне дихання (для відторгнення слизу з дихальних шляхів: вихідне положення - прямо, ноги на ширині плечей. На раз - руки витягнути назовні вгору, підтягнутися на носочки, зробити глибокий вдих. Затримати дихання. На два - енергійний видих нахиляючись вперед, руки донизу ("х-ха"). Випростатися і відпочити на 2-3 вдихи-видихи).
І.В.Лущик надає важливого значення навчанню дошкільників чотирифазових дихальних вправ, що поділяються на однакові за тривалістю етапи: «вдих - затримка - видих - затримка». Спочатку кожний з них може становити 2-3сек із поступовим збільшенням до 7сек. Правильне дихання - це повільне, глибоке, діафрагмове дихання (за якого легені заповнюються від найнижчих відділів до верхніх). Відпрацьовування дихальних вправ найкраще починати зі стадії видиху, після чого, витримавши природну паузу і дочекавшись моменту, коли з'явиться бажання вдихнути, зробити приємний, глибокий, без напруження вдих носом. Дихальна вправа виконується 3 - 5 разів.
Загартувальні процедури є невід'ємною складовою всієї фізкультурно-оздоровчої роботи у нашому закладі, і ми їх розпочинаємо, як правило, в теплу пору року. Для масового використання в режимі дня різних вікових груп рекомендуємо традиційне загартування: повітрям (повітряні ванни, прогулянки, сон при відкритих кватирках), водою (місцеві і загальні контрастні обтирання та обливання рук, ніг, умивання тощо), сонцем (сонячні ванни) відповідно до розроблених принципів, норм та методик. Нетрадиційні загартувальні процедури (ходіння босоніж в групі, по вологих килимках з додаванням розчину морської солі, йоду, відвару трав; полоскання горла (трав'яними відварами, розчинами солі, соди, йоду, лимонного соку та прохолодною водою ), та спеціальні лікувально-профілактичні заходи (сеанси ароматерапії, арт-терапії, кольоротерапії, фітотерапії, танцетерапії, гімнастика для очей, масаж, самомасаж, пальчикова гімнастика, психогімнастика, ігри-медитації, фізіотерапевтичні процедури, релаксація (вправи на розслаблення), вживання фітонцидів тощо) вводимо до загальної системи за згодою батьків з урахуванням індивідуальних показників здоров'я дитини.
У фізичному вихованні наших дошкільників вагоме місце посідають Дні здоров'я, фізкультурні свята, розваги як найбільш ефективні форми активного відпочинку дітей. Їх мета - активна участь всієї групи у запропонованому заході, розвиток фізичних якостей та рухової підготовленості дітей в ігрових ситуаціях, виховання стійкого інтересу до активної рухової діяльності.
День здоров'я проводимо один раз на місяць, основна мета якого - охопити всіх вихованців групи різними фізкультурними заходами. Заходи проводимо протягом усього періоду дня: зранку - ігри середньої рухливості (під час прийому дітей), ранкова гімнастика, заняття з фізкультури, бесіди про здоровий спосіб життя тощо. Інші навчальні заняття в цей день не проводяться. Під час прогулянки плануємо різноманітні змагання в іграх та вправах спортивного характеру, іграх-естафетах, розваги-атракціони, виконання фізичних вправ (біг, стрибки, метання, лазіння), рухливі ігри тощо. Протягом всього теплого періоду року в День здоров'я проводимо піший перехід, який за часом займає всю прогулянку. В День здоров'я плануємо також фізкультурне свято чи розвагу. Хоча навчальні заняття в цей день не проводяться, плануємо різні бесіди, читання художньої літератури, театралізації, самостійну художню діяльність тощо на теми здорового способу життя. Програма Дня здоров'я передбачає заходи, загальні для всього закладу та кожної групи, зокрема.
У час канікул (осінь, зима, весна) організовуємо Тижні фізкультури. Тематика Тижня фізкультури однакова для всіх вікових груп, а саме:Понеділок «Як здоров'я хочеш мати - про здоров'я треба дбати»;
Вівторок «Сонце, повітря і вода - наші кращі друзі»;
Середа «З фізкультурою ми дружим, фізкультуру любим дуже»;
Четвер «Щоб не сталося біди»;
П'ятниця «В коло кличе гра весела».
Починаючи з середньої групи проводимо фізкультурні свята. Їх періодичність 2-3 рази на рік. Місцем проведення слугує спортивний зал чи спортивний майданчик. Тривалість свята для дітей середньої групи - до 50хв, для старшої - до 1год.
Підготовку до свята розпочинаємо зі складання програми, у якій розкриваємо мету, дату, час та місце проведення, перелік номерів: парад учасників, масові гімнастичні виступи, змагання з різних видів вправ та ігор, конкурсів; визначаємо відповідальних за підготовку та проведення свята; встановлюємо кількість учасників свята; запрошуємо гостей для показових виступів (при потребі); визначаємо склад журі; продумуємо нагороди. В основу сценарію покладаємо програмові та методичні вимоги, які висуваються щодо фізичного, естетичного, морального та гігієнічного виховання дошкільників.
В кожній віковій групі дошкільного закладу проводимо фізкультурні розваги 1-2 рази на місяць, переважно у другій половині дня. Їх тривалість становить: в ясельній групі - 15-20хв, у молодшій групі - 20-30хв, в середній групі - 30-35хв, у старшій групі - 35-40хв. Розваги проводяться як у фізкультурній залі (музичній залі), так і в груповій кімнаті, на ігровому майданчику, на спортивному майданчику тощо. Обов'язковою є участь кожної дитини.Під час розваги передбачаємо раціональне чергування ігор різного навантаження, а також колективних, масових - з іграми підгрупами чи індивідуальними (конкурси, атракціони); більш складних за правилами, руховими завданнями ігор - з простішими, розважальними. Ігри-конкурси, атракціони рекомендуємо для всіх вікових груп, естафетні ігри - для старших дошкільників. Головна мета під час проведення фізкультурних розваг - створити у дітей радісний настрій, удосконалити їхні рухові вміння та навички у невимушеній ігровій обстановці, залучити до систематичного виконання фізичних вправ. У молодшій та середній групах плануємо рухливі ігри або ігрові завдання: хто точніше прокотить м'яч у ворота, добіжить до кубика і покладе його в кошик тощо. У старших групах дітям пропонуємо змагання на краще виконання фізичних вправ (виконати чітко лазіння по гімнастичній стінці або драбині в різні способи, влучити м'ячем у ціль, якомога довше пострибати зі скакалкою тощо). Фізкультурні розваги не потребують спеціальної підготовки. Їх в основному будуємо на раніше вивчених дітьми вправах та іграх.
Не менше 3-х разів на тиждень плануємо індивідуально-диференційовану роботу з дошкільниками з фізичного розвитку, починаючи з раннього віку. Ця робота планується у час, відведений для самостійної рухової діяльності з однією дитиною чи з підгрупами по 2 - 4 дітей. Індивідуально-диференційовану роботу з фізичного розвитку у календарних планах передбачають як вихователі, так і інструктор з фізкультури. Місцем проведення даної форми роботи з фізичного розвитку є спортивний майданчик чи фізкультурний зал.
Особливе місце в роботі нашого дошкільного закладу посідає проблема формування валеологічного світогляду дітей та безпеки їх життєдіяльності. Для свідомого ставлення до власного здоров'я дошкільнятам подаємо конкретний обсяг знань про свій організм, про правила особистої гігієни та безпечної поведінки, про психологію спілкування, духовну та екологічну культуру, про гігієну харчування. Ці знання діти отримують на спеціально організованих заняттях 2 рази в місяць та в повсякденні. Знання, які отримують наші діти, є доступними і зрозумілими їх віку. Не з анатомічною будовою вуха, ока, іншого органа знайомимо дітей, а з тим, які функції виконують ці органи: чують звуки, слова, бачать форми, кольори, людей. І головне - знайомимо з вимогами щодо їх охорони. Валеологічне виховання дітей та заняття з ОБЖД розпочинаємо вже з раннього віку.
Традиційними в нашому закладі стали Тижні безпеки дитини, який плануємо в усіх вікових групах згідно тематики:
Понеділок «Дитина і побут»;
Вівторок «Дитина і вулиця»;
Середа «Дитина і гра»;
Четвер «Дитина і природа»;
П'ятниця «Дитина і її здоров'я»
Важливе питання - організація розвивального здоров'язбережувального середовища в НВК, використання не лише традиційного, а й різноманітного сучасного (нетрадиційного) обладнання з фізкультури, яке заохочує дітей випробувати свої сили, зміцнює впевненість у собі викликає позитивні емоції, збуджує дитячу уяву, кмітливість, допитливість: сухих басейнів, бігових та профілактичних доріжок, диво-м'ячів (фітболів), диво-кошиків з пластикових пляшок, "доріжок здоров'я" для профілактики плоскостопості (з квасолі, каштанів, горіхів, жолудів), доріжок з лінолеуму, на яких розміщено кольорові сліди з кутом зовнішнього розвороту носків на 130С), мочалок (на розвиток дрібних м'язів руки), кульок-брязкалець, "кумедних клоунів", персонажів казок, незвичайних "калюж" тощо. Істотного значення надаємо фактору вільного доступу дітей до фізкультурного обладнання. В кожній віковій групі є фізкультурний куточок із змістовим наповненням традиційного та нетрадиційного фізкультурного обладнання.
Отже, умовами ефективності моделі фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми в поєднанні з нетрадиційними технологіями є:
- опанування педагогом здоров'язбережувальними технологіями, методикою фізичного виховання та розвитку дошкільників в сучасному закладі;
- створення відповідного середовища для збереження здоров'я дітей, активне використання нетрадиційного фізкультурно-оздоровчого обладнання;
- єдність підходів обох вихователів і батьків до запроваджуваної технології;
індивідуальний підхід при застосуванні засобів для зміцнення імунітету та під час психопрофілактичної роботи;
- дотримання належного температурного режиму в групах та в ДНЗ;
- постійний медико-педагогічний контроль за станом здоров'я дітей.
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ В СТАРШІЙ ГРУПІ «СОНЕЧКО» У ВЕРХОВИНСЬКОМУ НВК
на 2017-2018 н.р. (за програмою «Впевнений старт»)
№ |
Дата |
Тема та зміст |
ДОБРІ СПРАВИ |
||
І. Парк професій: спілкування з майстрами |
||
1 |
26.03 |
«Яка професія найкраща в світі?». Я працюю в магазині |
2 |
27.03 |
Спортивні професії для сильних. Які професії живуть вдома? |
3 |
28.03 |
Хочу бути художником. Як люди обирають професію? |
4 |
29.03 |
Професії моїх батьків. Професії дарувати свято |
5 |
30.03 |
Соціально-ігровий проект «Місто чарівників» |
ІІ. Творимо красу – збільшуємо добро на землі |
||
1 |
02.04 |
Сила краси. Краса і користь |
2 |
03.04 |
Краса рухів. Вчуся рухатися. Рукотворна краса |
3 |
04.04 |
Красою милуюся, радію. Бережу і примножую красу |
4 |
05.04 |
Краса людини: зовнішня і внутрішня. Модники і модниці |
5 |
06.04 |
Агенція краси |
ПІЗНАННЯ |
||
І. ДУМАЮ - ЗНАЮ |
||
1 |
10.04 |
«Запитуй, щоб дізнатися». Передбачай і перевіряй |
2 |
11.04 |
Відчувай, щоб переконатися. Повторюй, щоб бути умілим |
3 |
12.04 |
Спостерігай, досліджуй, щоб знати |
4 |
13.04 |
Обговорюй і переконуй. Грайся і навчайся |
5 |
16.04 |
Соціально-ігровий проект «Турнір знавців» |
ІІ. МРІЇ І БАЖАННЯ |
||
1 |
17.04 |
Мрії, бажання, забаганки. Мрію відкривати таємниці |
2 |
18.04 |
Хочу і можу бути здоровим! |
3 |
19.04 |
Краса як мрія. Хочу подружитися з усім світом |
4 |
20.04 |
Як досягати бажань. Веселі забаганки |
5 |
23.04 |
«Ярмарок бажань: акція добротворення» |
ІІІ.СХОДИНКИ МОЇХ ДОСЯГНЕНЬ |
||
1 |
24.04 |
Сходинки бувають різними. Зверху донизу і навпаки |
2 |
25.04 |
Краще, вище, сильніше. Розумний дім |
3 |
26.04 |
Весняний вернісаж на сходинках. Раз! Два! Складаємо слова… |
4 |
27.04 |
Є чим пишатися. Ігри на сходинках |
5 |
02.05 |
Парад талантів |
РУХ |
||
І. РУХ НА ДОРОЗІ |
||
1 |
03.05 |
Дорога, доріжка, шлях, напрям. Напрями руху |
2 |
04.05 |
Йдемо, їдемо, літаємо. Машини, які допомагають |
3 |
07.05 |
Краса мандрів і подорожей. Рух і комфорт |
4 |
08.05 |
Клуб мандрівників. Гра – стратегія «Збори на безлюдний острів» |
5 |
10.05 |
День здоров’я «Відправляємося в мандри» |
ІІ. РУХИ В ПРИРОДІ |
||
|
11.05 |
Вони і ми: світ людей і світ тварин. На землі, над землею, під землею |
|
14.05 |
Сонце, повітря, вода – наші найкращі друзі. Домашні рослини для нас, і ми для них |
|
15.05 |
Краса рухів. Спробуй повтори |
|
16.05 |
Рослини для нашого здоров’я |
|
17.05 |
Ігри птахів |
|
18.05 |
«Джунглі кличуть»: великий природничий квест |
ІІІ. РУХ ДЛЯ ЗДОРОВ’Я |
||
|
21.05 |
Рух- ознака всього живого. Швидко – повільно, глибоко – мілко, широко- вузько |
|
22.02 |
Тренування – спосіб бути здоровим. «Корисні та шкідливі помічники по господарству» |
|
23.05 |
Краса спортивних і танцювальних рухів. Рухи, яких не видно: дивовижні можливості нашого організму |
|
24.05 |
Як ми говоримо. Ігри, які ми любимо |
|
25.05 |
Ігрова програма «Космонавти до запуску ракети приготуватися!» |
Робочий навчальний план
Верховинського НВК в садкових групах на 2017– 2018 навчальний рік
Види діяльності за освітніми лініями |
Кількість занять на тиждень за віковими групами |
||||
Навчальні заняття |
Ясельна (від 1до 3 р.) |
Молодша (від 3до 4 р.)
|
Середня (від 4до5 р.) |
Старша (від 5до6р.) |
|
Ознайомлення із соціумом
|
Предметне довкілля Соціальне довкілля |
0.5
0.5 |
1
1 |
1
1 |
2
1 |
Ознайомлення з природним довкіллям |
Природне довкілля |
1 |
1 |
1 |
2 |
Художньо-продуктивна діяльність
|
Музика Ліплення Аплікація Малювання |
2 0.5 0.5 1 |
2 0.5 0.5 1 |
2 1 1 1 |
2 1 1 1
|
Сенсорний розвиток |
|
2 |
- |
- |
- |
Логіко-математичний розвиток |
|
- |
1 |
1 |
2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування
|
Розвиток мовлення Навчання грамоти Художня література |
1
-
1 |
2
-
1 |
1
1
1 |
1
1
1 |
Здоров’я та фізичний розвиток |
|
2 |
3 |
3 |
3 |
Кількість занять на тиждень |
|
10
|
11 |
12 |
15 |
Додаткові освітні послуги:
|
Англійська мова Християнська етика Театралізація Художня праця Школа м’яча |
-
-
- -
- |
-
1
1 -
1 |
-
1
1 -
1 |
2
-
1 1
1 |
Разом |
|
|
3 |
3 |
5 |
Загальна кількість занять на тиждень |
|
10 |
14 |
15 |
20 |
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ В ДОШКІЛЬНИХ ГРУПАХ У ВЕРХОВИНСЬКОМУ НВК
на 2017-2018 н.р.
Дата |
Тема та зміст |
04.09- 08.09 |
Здрастуй, дитячий садок! Україна – моя Батьківщина |
11.09 -15.09 |
Спорт і здоров’я (загартовування, вітаміни, культурно-гігієнічні навички, харчування). День фізкультури і спорту – 11.09. |
18.09 -22.09 |
У колі дружної родини (сім’я, стосунки у родині). День миру - 21.09. |
25.09 -29.09 |
Хто працює в дитсадку? Педагогічний тиждень присвячений «Дню дошкілля» та «Працівників освіти» |
02.10 -06.10 |
Осінь - чарівниця |
09.10- 13.10 |
Дівчатка і хлоп’ятка. День Захисника України, День Українського козацтва-14.10. |
16.10- 20.10 |
У садочку кожен день, як свято, бо ігор та розваг багато! (сюжетні ігри, настільно-друковані, рухливі ігри) |
23.10-27.10 |
Предмети та їх походження |
30.10-03.11 |
У світі професій ( про різні професії). День «дякую» - 01.11. |
06.11-10.11 |
Права та обов’язки (сімейні традиції, мої обов’язки) День української писемності та мови - 09.11. |
13.11-17.11 |
Вдягаємось тепліше (одяг, взуття) |
20.11-24.11 |
Тиждень толерантності. День вітань-21.11, день друзів -24.11 |
27.11-01.12 |
З чистого джерела народної мудрості (колискові пісні, заклички, лічилки, казки) |
04.12-08.12 |
Хто як до зими готується? (тварини, птахи) |
11.12-15.12 |
Кришталева зима. День цілющих рослин, міжнародний день чаю -15.12. |
18.12-22.12 |
Дорога добра ( Святий Миколай). |
25.12-29.12 |
Новорічна казка. День подарунків – 26.12. |
02.01-12.01 |
Віночок Різдвяних свят. Канікули |
15.01-19.01 |
Народні ремесла. День традицій і звичаїв Гуцульщини – 19.01 |
22.01-26.01 |
Таємниці книжкового дивосвіту |
29.01-02.02 |
Тиждень правил пожежної безпеки «З вогнем не жартуй!»(проти пожежні матеріали, електроприлади) |
05.02-09.02 |
Транспорт |
12.02-16.02 |
Тиждень літературного мистецтва (поезія, фольклор, загадки). |
19.02-23.02 |
У королівстві добрих справ (Герої Небесної Сотні). Міжнародний День рідної мови-21.02. |
26.02-02.03 |
Тиждень безпеки життєдіяльності (День цивільної оборони-01.03) |
05.03-09.03 |
Весно, весно, що ти нам принесла?(свята, квіти, праця, охорона природи) |
12.03-16.03 |
Тварини і птахи навесні |
19.03-23.03 |
Що ми любимо. Настрій і характер. Міжнародний день щастя – 20.03. |
26.03-30.03 |
Театр запрошує до себе в гості! День творчості «Сам собі режисер» - 27.03. |
02.04-06.04 |
Тиждень здоров’я «Гартуймося: повітря, сонце і вода – запорука здоров’я» – 06.04.ВЕЛИКДЕНЬ -08.04 |
10.04-13.04 |
Традиції українського народу |
16.04-20.04 |
Милування рідною природою (жива природа). День навколишнього середовища -16.04. |
23.04-27.04 |
Дитина у світі людей. День малого трудівника «Праця годує, а лінь марнує» |
30.04-04.05 |
Видатні люди України (поети, художники, композитори…) |
07.05-11.05 |
Благословенна мати у віках… |
14.05-18.05 |
Навчаємо дитину правил безпеки (поведінка у лісі, на воді, на дорозі). День вишиванки |
21.05-25.05 |
Наші досягнення (підсумок). День «Бережімо себе, діти!» |
28.05-01.06 |
Здрастуй, літо!(дарунки літа, відпочинок) |